Köpvillkor

Villkor
Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på [email protected] 
1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Garnkorgen bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Garnkorgen. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Garnkorgen har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Garnkorgen måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. Pris 
I priserna ingår moms med 25 % för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Garnkorgen inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt
En fraktkostnad om 29 kr tillkommer inom Sverige. För beställningar som överstiger 600 kr är frakten gratis.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Kortbetalning Betala med Visa / MasterCard kontokort tryggt och säkert över Internet direkt efter beställning. Din betalning förmedlas av Klarna, eller Paysonl. Kostnadsfritt.

4.2 Direktbetalning Bank görs via Payson och fungerar för svenska kunder, dock inte för alla banker. Kostnadsfritt. 

4.3 Fakturabetalning via Klarna. Betala först när du fått dina varor via faktura som skickas till dig via epost när varorna är postade. Kostnadsfritt. Kräver ett svenskt personnummer.

4.4 Swish Betala enkelt med en Swishöverföring via din mobila enhet. Kostnadsfritt

5. Leveranser
Varor som finns i lager skickas normalt dagen efter beställning.

I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara upp till fyra veckor. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transportrisken
Broderikorgen ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor
När får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så varorna inte är skadade. Är varan skadan eller felaktig kontakta oss så snart som möjligt via e-post [email protected].

9. Ångerrätt och Öppet köp
Självklart kan du returnera en vara om du inte är nöjd med den. Du har full returrätt inom 14 dagar efter att ditt paket har kommit till utlämningsstället. Skicka tillbaka varan i dess originalförpackning och bifoga fakturan/följesedeln som du fått i paketet. Du betalar för portot på returen.

10. Reklamationer
Givetvis gäller konsumentköplagen när du handlar varor av oss. En vara kan reklameras om den har fabrikationsfel eller på annat sätt är defekt. Vi betalar kostnader för porto. Om du hittar en defekt på den beställda varan, ta kontakt med oss omgående. När reklamationen godkänts skickar vi en ny vara utan kostnad, annars får du pengarna tillbaka.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

11. Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker snarast möjligt från att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock alltid inom 30 dagar.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post [email protected]). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.  (se vår privacy policy).   

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. 

En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är är vår VD dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår privacy policy eller kontakta oss på [email protected].

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen m.m.
http://www.konsumentverket.se/ 
http://www.arn.se/